Trainingen 

Deze modules zijn ontwikkeld om de samenwerking tussen pedagogisch medewerkers en onderbouwleerkrachten te stimuleren, zodat jullie een goede speelleeromgeving kunnen neerzetten waarbij de vroege mondelinge taalvaardigheid centraal staat. Tijdens een scholing worden er voorbeelden voor baby's, peuters en kleuters besproken. Zo kan het voor iedereen inspirerend zijn! 

Mondelinge taal

Het belang van een goede vroege mondelinge taalontwikkeling

Tijdens deze kortdurende training leer je wat de mondelinge taalvaardigheid omvat. Daarnaast bespreken we waarom het belangrijk is om zo vroeg mogelijk een goede mondelinge taalvaardigheid te ontwikkelen.

De taalverwerving

Hoe leert een kind de moedertaal?

De taalverwerving en taalontwikkeling staan centraal. Een baby start na een periode van huilen, vocaliseren en vocaal spel met brabbelen. Voorafgaand aan het brabbelen gebeurt er dus al heel veel op het gebied van mondelinge taalvaardigheid. Dit is een cruciale fase en de omgeving waarin het kind opgroeit is hiervoor essentieel. Deze training geeft je inzicht in hoe een kind een taal leert en hoe jij als pedagogisch medewerker of leerkracht groep 1-2 hierop kan inspelen. 

Mondelinge taal stimuleren

Preventie bij mondelinge taalvaardigheid

Kinderen leren als spelende en door interactie met anderen een taal. Hierbij is het van belang dat de drie taalgroeimiddelen: taalkansen, taalaanbod en taalfeedback, in balans zijn. Binnen de vijf taalonderdelen, fonologie, semantiek (woordenschat), morfologie/ syntaxis (gesproken grammatica) en pragmatiek (gespreksvaardigheden en begrijpend luisteren), laten we talloze praktijkvoorbeelden zien en ga je zelf praktisch aan de slag met technieken die je de volgende dag meteen kunt toepassen.

TOA en TOS

Een taalontwikkelingsstoornis of taalontwikkelingsachterstand, ook wel blootstellingsachterstand

Wanneer binnen de eerste zeven levensjaren van het kind de vroege mondelinge taalvaardigheid niet goed tot stand komt, loopt het kind risico op een taalontwikkelingsachterstand. Deze kun je minimaliseren of zelfs verhelpen. Een taalontwikkelingsstoornis kun je niet wegnemen. Tijdens deze training leer je hoe je een taalontwikkelingsachterstand (blootstellingsachterstand) en een (vermoedelijke) taalontwikkelingsstoornis vroegtijdig kunt signaleren en welke remediërende interventies je zou kunnen inzetten.

Taaldenkgesprekken

Ook wel actief-productieve interactie of ontwikkelingsgerichte gesprekken 

Tijdens interactie met kinderen is het van belang om stimulerende vragen te stellen. Vragen die ervoor zorgen dat jonge kinderen redeneren, onderzoeken, evalueren en zoveel mogelijk taal gebruiken. Dit zet het taalleermechanisme verder in gang. Zo breiden kinderen tijdens taaldenkgesprekken hun denkontwikkeling, taalontwikkeling en kennis over de wereld uit. 

Tijdens deze training leer je hoe je taaldenkgesprekken kunt vormgeven in de praktijk. 

Meertaligheid

Een nieuwe taal leren en het stimuleren van deze taalontwikkeling

Tijdens de training over meertaligheid leer je hoe kinderen een tweede of derde taal leren. Je leert wat het verschil is tussen een simultane en een successieve tweetaligheid. Daarnaast gaan we tijdens deze training in op het tegemoetkomen aan de (onderwijs)behoeften van meertalige kinderen. Je krijgt praktische handvatten die je de volgende dag kunt toepassen in de praktijk. 


De Onderwijsdesk - Laren

Eveline Bogers geeft regelmatig een tweedaagse training over de mondelinge taalvaardigheid bij kleuters.

Nieuwsgierig naar data en de inhoud van deze tweedaagse? Klik dan op de volgende link: https://onderwijsdesk.nl/courses/mondelinge-taalvaardigheid-bij-kleuters/ of kijk voor data op de agenda van deze website. 


Edux

Eveline Bogers is onderwijsadviseur bij Edux in Ulvenhout. Samen met haar collega's zet zij zich in voor een goede vroege mondelinge taalvaardigheid bij jonge kinderen. Dit op zowel kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. 

Al pratend wijs door spel

Kinderen leren spelenderwijs en in interactie met anderen een taal. Tijdens deze training gaan we in op het stimuleren van de taalontwikkeling tijdens spel als speelmaatje. Hierbij is het van belang dat je door middel van volgen, verbinden en verrijken (VVV) het spel- en de taalontwikkeling van het kind stimuleert. Je gaat tijdens deze training praktisch aan de slag en ervaart hoe je kunt meespelen zonder het spel te laten stagneren. 

Trainingen

Bovenstaande trainingen zijn slechts een voorbeeld van een mooie opbouw naar meer kennis over de mondelinge taalontwikkeling van kinderen. Uiteraard kunnen de modules worden samengevoegd of op maat gemaakt worden, zodat het past bij jullie wensen. 

 

Leerknap | praktijk voor onderwijsadvies | evelinebogers@outlook.com
Edux | Eveline Bogers onderwijsadviseur taal  en het jonge kind | e.bogers@edux.nl 
© 2020 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.